• Hitta kontor eller uttagsautomat
    Sök
  • Telefonnummer

    0752-48 45 42

    • Telefonsamtal kan spelas in och sparas som dokumentation och av säkerhetsskäl.

    Måndag-fredag 8.00-17.00
    Lördag-söndag 10.00-16.00

    Se särskilda öppettider

DelClose

Medvind för europeiska konsumentvaror

Lägre oljepriser och lättnader från ECB är bra för konsumtionsrelaterade bolag. Vi har tittat närmare på hur förvaltarna väljer aktier inom sektorn konsumentvaror till Europafonderna hos Danske Invest.

Europeiska aktier drar nytta av de stödköp som Europeiska centralbanken beslutat om, och särskilt aktier inom konsumentvaror som samtidigt gynnas av det lägre oljepriset.
 
"Det finns många konsumentbolag som har oljan som en del av sina kostnader. Det kan vara i förpackningsmaterial, i själva produkten, i produktionen eller transporten", förklarar ansvarige fondförvaltare Henrik Husted Knudsen som väljer ut europeiska aktier åt Danske Invest.
 
"En annan positiv effekt är att konsumenternas köpkraft blir större eftersom utgifterna för energi och bensin kommer att bli lägre, och även det kommer att gynna konsumentvaror", tillägger han.
 
Danske Invest har flera fonder som investerar i europeiska konsumentbolag. Ett av urvalskriterierna är att bolaget måste ha en unik position på marknaden om aktien ska ingå i fonden.
 
Ett exempel är den tyska optikerkedjan Fielmann, som är verksam på den tyska, österrikiska och schweiziska marknaden och finns med som innehav i flera av Europafonderna hos Danske Invest, bland annat Danske Invest Europe Small Cap.
 
"I Tyskland, som är deras största marknad, har de lyckats skapa en unik marknadsposition där de för närvarande säljer lite över hälften av alla glasögon som säljs i Tyskland", säger Henrik Husted Knudsen.
 
Mätt i intäkter har Fielmann dock endast en femtedel av marknaden, och i förhållande till antalet butiker har Fielmann bara 5 procent.
 
"Det är en helt unik affärsmodell, vilken gör det mycket svårt för konkurrenterna, då det är svårt att se hur de små optikerna någonsin kan konkurrera med Fielmann gällande pris och sortiment. Detta är ett exempel på ett bolag som vi tror har en unik position ", säger Henrik Husted Knudsen.
 
Starka bolag med lokala varumärken
Ett annat exempel på ett konsumentbolag med en unik position på marknaden är holländska Heineken, som framgångsrikt har gjort sitt varumärke globalt känt, bland annat genom sin sponsring av Champions League-fotboll.
 
"Men kärnan i Heineken är faktiskt inte så mycket själva varumärket, som det är alla lokala varumärken, som bryggeriet har konsoliderat under de senaste 10, 15 och 20 åren", säger Henrik Husted Knudsen.
 
Heineken har under de senaste åren byggt upp en superstark marknadsposition i länder som t.ex. Mexiko och Vietnam. I Nigeria och Demokratiska republiken Kongo har Heineken över hälften av ölmarknaden.
 
"Distribution är oerhört viktigt, och om du kan få en sådan position så blir du svår att flytta på. Med både distribution och produktion på plats, är vår uppfattning, att både volymerna och resultatet kommer växa på dessa fortfarande unga ölmarknader", säger Henrik Husted Knudsen.
 
Intressanta underleverantörer
Underleverantörer till livsmedelsproducenter är ett annat område inom konsumentvaror som Danske Invest finner intressant.
 
Här finns t.ex. den brittiska underleverantören Croda och två tyska börsnoterade bolag; Symrise som leverera lukt- och smakersättare till livsmedel-, tvättmedel- och kosmetikaindustrin, och Gea Group, ett ledande bolag inom utrustning för mejeriet och livsmedelsindustrin.
 
"Vi har här sökt efter underleverantörer till livsmedelsindustrin som har starka marknadspositioner", säger Henrik Husted Knudsen.
 
Och det är inte bara stora livsmedelsbolag som Nestlé, Procter & Gamble och Unilever som dessa underleverantörer levererar till. Det finns också en mängd mindre regionala eller nationella livsmedelsbolag på tillväxtmarknaderna som växt snabbt under de senaste åren.
 
"De små lokala livsmedelsbolagen har lärt mig mycket av de stora, så nu är de riktigt bra på produktinnovationer samtidigt som de kan den lokala kulturen och smakpreferensen vilket är viktigt då de utvecklar nya produkter", säger Henrik Husted Knudsen.

Abonnera på nyheter

Du anmäler dig genom att uppge din e-postadress och därefter väljer du vilken information du önskar få.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.