Lyx står i hög kurs i Kina
Kinas ekonomi växer kraftigt. Detta avspeglas i en ökande välstånd och en växande och mer sofistikerad medelklass.
Den inhemska konsumtionen är därför en viktig indikator för Louisa Lo när hon väljer aktier till Danske Invest Greater China. I takt med det ökande välståndet har efterfrågan på lyxvaror också vuxit. Marknaden för lyxvaror i Kina är faktiskt världens näst största, efter USA.
”Idag är var fjärde konsument av lyxvaror kinesisk. Vi ser därför stor potential i företag som uppfyller konsumenternas växande behov för märkesvaror, kvalitetsprodukter och god service”, berättar Louisa Lo.
Hon följer kinesernas förändrande konsumtionsvanor noga har bland annat investerat i juvelerare och bilhandlare som säljer lyxbilar.
Älskar bilar från västvärlden
Kina producerar själv många bilar. Men trots detta föredrar många kineser bilarna från väst. Det är särskilt de nyrika kineserna som köper märkesvaror från väst.
Kina är redan världens största bilmarknad och Louisa Lo förväntar att den kinesiska bilmarknaden inom lyxsegmentet kommer att fortsätta växa under de kommande åren.
Nära kontakt med företagen
Även om välståndet växer skall man komma ihåg att Kina är ett stort och mångfacetterat land. Det är därför viktigt för Louisa Lo och hennes team att förstå varje enskilt bolag och dess unika egenskaper.
”Vi besöker hundratals företag om året. Det finns stora skillnader i Kina, både geografiskt, ekonomiskt och kulturellt, och det är därför avgörande för oss att vi har nära kontakt med företag i hela landet.”
Abonnera på nyheter
Du anmäler dig genom att uppge din e-postadress och därefter väljer du vilken information du önskar få.