• Hitta kontor eller uttagsautomat
    Sök
  • Telefonnummer

    0752-48 45 42

    • Telefonsamtal kan spelas in och sparas som dokumentation och av säkerhetsskäl.

    Måndag-fredag 8.00-17.00
    Lördag-söndag 10.00-16.00

    Se särskilda öppettider

DelClose

Mercedes gasar i Kina

Daimler-koncernen, som bland annat tillverkar Mercedes Benz, har som ambition att igen bli världsledande inom lyxsegmentet på bilmarknaden. Kina har utnämnts till den stora tillväxtmarknaden för företaget.

Förra månaden meddelade Mercedes Benz att bilproducenten nu går sitt bästa kvartal någonsin till mötes, sett till antalet sålda bilar. I samband med kvartalsrapporteringen fokuserar Daimler, som äger Mercedes Benz, på möjligheterna att bli nummer ett i lyxbilsegmentet år 2020. Hos Danske Capital har Senior Fondförvaltare Asger Lund Nielsen följt Daimler under flera år och ser goda tillväxtakter hos bildproducenten – särskilt i Kina.

”Mercedes Benz har under 2010 och 2011 sålt betydligt fler bilar i Kina än förväntat. Det är särskilt nyrika kineser som köper de västerländska märkesvarorna för att visa status och position. Samtidigt väljer kineserna att köpa bilar med mycket extrautrustning och med stora motorer. Det gör försäljningen i Kina mer lönsam än på andra marknader”, berättar Asger Lund Nielsen, som är en del av det team som förvaltar Danske Invests europeiska aktiefonder. Daimler är exempelvis ett innehav i Danske Invest Europe Focus där aktien har en andel på 2,18 procent.

Lokal produktion i Kina
Hittills har Daimler haft en återhållsam produktion i Kina som endast har täckt en liten del av efterfrågan. Det har nu beslutats att öka den kinesiska produktionen markant genom en lokal joint venture-partner och fler bilar ska därmed produceras lokalt och inte importeras från USA eller Europa till Kina. Det nya avtalet betyder att Daimler kan följa med den förväntade efterfrågestigningen som även drivs av en expansion inom återförsäljarnätverket. Å andra sidan kommer det också att betyda att vinsten vid varje försäljning i större grad skall delas med partnern.

En annan intressant utveckling i Kina är möjligheten för att slå sig in på marknaden för begagnade bilar. Det är ännu oklart hur länge kineserna kör i sina nya Mercedes innan de säljer dem igen, men Daimler har möjlighet för att bli aktör på denna marknad, förklarar Asger Lund Nielsen. Han understryker dessutom att i stort sett alla kineser betalar kontant vid köp av Mercedes, men framöver hoppas Daimler även kunna bygga upp en finansieringsverksamhet i Kina.

110 miljoner bilar i 2020
Den totala bilmarknaden globalt väntas växa från 70 miljoner bilar i 2011 till 110  miljoner i 2020. Kina är redan världens största marknad baserat på antalet enheter och förväntas även vara det i 2020. Daimler uppskattar att den kinesiska bilmarknaden inom lyxsegmentet kommer att växa med 14 procent årligen fram till 2020. Den totala bilmarknaden i Kina var under 2010 på knappt 12 miljoner bilar. I 2020 förväntas marknaden att runda 30 miljoner sålda bilar.

Att Daimler förväntar att kunna återvinna sin förstaplats beror enligt Asger Lund Nielsen på att Daimler har tagit väl hand om de utmaningar de haft de senaste åren när konkurrenter som BMW och Audi har gått förbi Daimler inom produktutveckling och försäljningstillväxt.  Det är bland annat med de så kallade SUV-bilarna (bilar som kombinerar dragkraften från en pickup med passagerarkapacitet från en MPV) som konkurrenterna haft succé, medan Mercedes på detta område har varit mer återhållsamma.

10 nya modeller
”Daimler har möjlighet för att överraska positivt. De har uttalat att de skall lansera 10 nya modeller innan 2015 och bland annat utfylla tomrum inom SUV-segmentet. Samtidigt delar de upp deras produktion på två plattformar – en för framhjulsdrivna bilar och en för bakhjulsdrivna bilar. Det innebär möjligheter för att använda samma bildel till flera typer av bilar, så man därmed sparar utvecklingskostnader och effektiviserar produktionen”, förklarar Asger Lund Nielsen.

Danske Invest Europe Focus, som bland annat har investerat i Daimler, har de senaste tre månaderna stigit med 9 procent. 

Abonnera på nyheter

Du anmäler dig genom att uppge din e-postadress och därefter väljer du vilken information du önskar få.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.