• Hitta kontor eller uttagsautomat
    Sök
  • Telefonnummer

    0752-48 45 42

    • Telefonsamtal kan spelas in och sparas som dokumentation och av säkerhetsskäl.

    Måndag-fredag 8.00-17.00
    Lördag-söndag 10.00-16.00

    Se särskilda öppettider

DelClose

Lågpriskedjor klarar sig bra under kristid

Danske Invest Europe Focus har under flera år fokuserat på lågpriskedjor som kan skapa värde för kunderna. Kedjorna klarar sig bra, inte minst under lågkonjunktur.

Danske Invest Europe Focus investerar i nuläget i fyra lågpriskedjor; Fielmann, Inditex, DIA och Jeronimo Martins. Gemensamt för dem är att de levererar bra produkter till förnuftiga priser till sina kunder.

”Gemensamt för kedjorna är att de följer en strategi baserad på ett starkt och välkänt koncept. Deras affärsmodeller är solida och den ekonomiska krisen i Europa får kunderna att fokusera ännu mer på priser”, menar Henrik Husted Knudsen från Danske Capital och fondförvaltare för Danske Invest Europe Focus.

Lågprisglasögon populära bland tyskarna
Fielmann är den största optikerkedjan i de tysktalande länderna, där de har 655 butiker och står för hälften av den totala glasögonförsäljningen i Tyskland. Tyskarna betalar i genomsnitt 1500 kr för ett par glasögon hos Fielmann, medan deras konkurrenter nästan tar tre gånger så mycket.

”Fielmanns konkurrenter består generellt av små kedjor eller privatägda butiker som i genomsnitt säljer 2 par glasögon om dagen. Till jämförelse säljer Fielmann cirka 35 par glasögon om dagen per butik, vilket självklart  är en bra affär”, understryker Henrik Husted Knudsen.

Lågpriskedjor expanderar till Brasilien och Turkiet
Den portugisiska supermarketkedjan Jeronimo Martins viktigaste lågpriskedja är polska Polisk Biedronka. Både Polisk Biendronka och den spanska lågpriskedjan DIA fokuserar på närhet till kunden och ett strömlinjeformat logistiskt upplägg. Detta gör det möjligt för dem att sälja sina produkter 5-8 procent billigare än andra livsmedelsbutiker.

”DIA har en stark marknadsposition i Spanien och givet den nuvarande krisen menar vi att DIA har den riktiga positionen på marknaden”, säger Henrik Husted Knudsen.

Pengarna som DIA tjänar i Spanien investeras i Brasilien och Turkiet, där de öppnar nya butiker. Idag bidrar de två länderna endast i liten grad till den totala omsättningen, eftersom etablering av nya butiker och det logistiska upplägget kostar mycket pengar. När DIA har vuxit sig större i Brasilien och Turkiet menar Henrik Husted Knudsen att vinsterna blir betydligt större.

Så mycket utgör lågpriskedjorna i Danske Invest Europe Focus:
Inditex: 4,46 procent.
DIA (Distribuidora Internacional de Alimentacion SA): 3,38 procent.
Jeronimo Martins : 2,15 procent.
Fielmann : 1,87 procent.

Abonnera på nyheter

Du anmäler dig genom att uppge din e-postadress och därefter väljer du vilken information du önskar få.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.